Προγραμματισμός Γ’ Γυμνασίου

Νέα Ελληνικά – Λογοτεχνία – Αρχαιογνωσία – Ιστορία

Διδακτικά Εγχειρίδια:

Α. Για το δίωρο των Νέων Ελληνικών: booklet φυλλαδίων

  1. B. Για το δίωρο της Λογοτεχνίας: booklet φυλλαδίων

Γ. Για το μάθημα της Ιστορίας: Ιστορία Νεότερη και Σύγχρονη (βιβλίο ΥΑΠ) / booklet φυλλαδίων

Δ. Για το μάθημα της Αρχαιογνωσίας: Ευριπίδη Ελένη (βιβλίο ΥΑΠ)

 

Εβδομάδα Νέα Ελληνικά Λογοτεχνία Αρχαιογνωσία Ιστορία (2 επί 40΄)
1 Ενότητα 1: Οι τρόποι σύνδεσης των προτάσεων σελ 4 – 7

–          Τί ονομάζουμε πρόταση

–          Παρατακτική / Υποτακτική Σύνδεση των προτάσεων

Ενότητα: Αγώνες για την Ελευθερία Μαρτυρίες Πολέμου:

Κείμενο 1: Θούριος. Ρήγας Φεραίος

Σελ. 160 – 172

Εισαγωγή στα Δραματική Ποίηση Εισαγωγή στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία

–          Ο ελληνισμός στα Χρόνια της Τουρκοκρατίας

2 Ενότητα 2: Γλώσσα – Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου

Συνεξέταση Κείμενα 1 και 2 σελ. 9 – 13

Κείμενο 2: Ελεύθεροι Πολιορκημένοι , Διονύσιος Σολωμός

Σελ. 172 – 175

 

Εισαγωγή στο έργο του Ευριπίδη, Ελένη.

Σελ. 5

Ενότητα 5: Ο ελληνισμός από τα μέσα του 18ου αι. μέχρι τις αρχές του 19ου αι.

Σελ. 23 – 25

3 Ενότητα 2: Η πολυσημία των λέξεων: Πώς λειτουργεί το φαινόμενο της πολυσημίας στη γλώσσα

Κείμενα 1 και 2 , σελ. 14  – 18: Η σημασία της γλωσσομάθειας

Κείμενο 3: Το πλατύ ποτάμι. Γιάννης Μπεράτης

Σελ. 176 – 183

Πρόλογος  – Σελ. 9 – 23– 1η Σκηνή: Μονόλογος της Ελένης

 

Ενότητα 7: Η Φιλική Εταιρεία και η Κήρυξη της ελληνικής επανάστασης στις παραδουνάβιες ηγεμονίες.

Σελ, 28 – 29

4 Ενότητα 2 – Γραμματική: Ο συντακτικός ρόλος των δευτερευουσών ονοματικών προτάσεων/ Οι δευτερεύουσες ειδικές προτάσεις (σημασία – συντακτική αναγνώριση)

Σελ. 22 – 25

Κείμενο 4: Ενθάδε Κείται, Λίνα Σολομωνίδου

Σελ. 184 – 186

Πρόλογος  – Σελ. 9 – 23– 1η Σκηνή: Μονόλογος της Ελένης

 

Ενότητα 8 : Η εξέλιξη της ελληνικής επανάστασης (1821 – 1827)

Σελ. 30 – 32

5 Δευτερεύουσες Βουλητικές και Ενδοιαστικές προτάσεις (σημασία – συντακτική αναγνώριση)

Σελ. 25 – 28

Επανάληψη Πρόλογος  – Σελ. 9 – 23– 2η Σκηνή: Η εμφάνιση του Τεύκρου Ενότητα 8 : Η εξέλιξη της ελληνικής επανάστασης (1821 – 1827)

Σελ. 30 – 32

6 Ειδικές – Βουλητικές – Ενδοιαστικές προτάσεις επανάληψη

Ασκήσεις για την πολυσημία των λέξεων

 

Επανάληψη Πρόλογος  – Σελ. 9 – 23– 2η Σκηνή: Η εμφάνιση του Τεύκρου Επανάληψη
7 Ενότητα 2: Παραγωγή Επικοινωνιακού Λόγου:

–          Κειμενικό Είδος: Το άρθο

–          Η δύναμη και αξία της γλώσσας

–          Η αξία και τα προβλήματα της Ελληνικής Γλώσσας Σήμερα

–          Η Αξία της Γλωσσομάθειας

Ενότητα: Διακρίσεις , ανισότητες – Κοινωνικοί Αγώνες

Συνεξέταση:

–          Αυτοβιογραφία, Ελισάβετ Μουτζάν – Μαρτινέγκου

–          Η χαρά της μητρότητας, Τζένη Μαστοράκη

Σελ. 198 – 201

 

 

 

 

Πάροδος:

Σελ. 23 – 39

Η είσοδος του Χορού στη σκηνή – Κομμός

Ενότητα 9: Πρώτες προσπάθειες των Επαναστατημένων Ελλήνων για συγκρότηση κράτους

Σελ. 33- 34

 

8

Επανάληψη Συνεξέταση:

–          Αυτοβιογραφία, Ελισάβετ Μουτζάν – Μαρτινέγκου

–          Η χαρά της μητρότητας, Τζένη Μαστοράκη

Σελ. 198 – 201

Πάροδος:

Σελ. 23 – 39

Η είσοδος του Χορού στη σκηνή

Διαλογική Σκηνή

Ενότητα 10: Ελληνική Επανάσταση και Ευρώπη

Σελ. 35 – 37

9 Επανάληψη Ενότητα 3: Τα όπλα της ποίησης – Πανανθρώπινα Ιδανικά

Κείμενο 1: Όταν πεθαίνει ένα παιδί, Τόλης Νικηφόρου

Σελ. 209 – 210

Πάροδος:

Σελ. 23 – 39

Η είσοδος του Χορού στη σκηνή – Αμοιβαίο

Ιστορία της Κύπρου: Η περίοδος της Τουρκοκρατίας (οι σελίδες αναφέρονται στο booklet)

–          Κατάληψη της Κύπρου από τους Τούρκους

–          Κοινωνία – Διοίκηση – Εκκλησία

Σελ. 15 – 19

10 Ενότητα 3: Είμαστε όλοι ίδιοι, είμαστε όλοι διαφορετικοί:

Συνεξέταση Κείμενα 1 και 2 σελ 46 – 49

(Τί είναι ο ρατσισμός, πώς καλλιεργείται, ποιες είναι οι μορφές του)

Κείμενο 2: Το ψωμί, Μίλτος Σαχτούρης

–          Συνεξέταση των δύο κειμένων

Σελ. 211 – 212

 

Α Επεισόδιο:

Σελ. 39 – 49

1η σκηνή

Η εμφάνιση του Μενέλαου

–          Ο θεσμός της Δραγομανίας

–          Εκκλησία

–          Το 1821 και η Κύπρος

Σελ. 20 – 27

11 Ενότητα 3: Σελ. 49 – 51: Τί είναι τα στερεότυπα και πώς λειτουργούν στην καθημερινότητα

–          Κυριολεξία και μεταφορά των λέξεων

Κείμενο 3: Στη δύση του αιώνα, Βισουάβα Σιμπόρσκα

Κείμενο 4 : Για τη ζωή, Ναζίμ Χικμέτ

Σελ. 213 – 217

Α Επεισόδιο:

Σελ. 39 – 49

2η σκηνή

Η συνάντηση με τη Γερόντισσα

Επανάληψη
12 Ενότητα 3 : Ερωτηματικές προτάσεις: Διάκριση Ευθείων και Πλάγιων Ερωτήσεων/ Ερωτήσεις ολικής – μερικής άγνοιας/

Γνήσιες/ ρητορικές/ ερωτήσεις προσταγής

Σελ. 52 – 56

Κείμενο 3: Στη δύση του αιώνα, Βισουάβα Σιμπόρσκα

Κείμενο 4 : Για τη ζωή, Ναζίμ Χικμέτ

Σελ. 213 – 217

Α Επεισόδιο:

Σελ. 39 –49

3η Σκηνή:

Οι προβληματισμοί του Μενέλαου

Ενότητα 17: Ο Ι. Καποδίστριας ως Κυβερνήτης της Ελλάδας

Σελ. 55 – 56

13 Ενότητα 3: Δευτερεύουσες Ερωτηματικές Προτάσεις: Αναγνώριση – συντακτικός Ρόλος

Σελ. 57 – 58

Επανάληψη Β Επεισόδιο:

Σελ. 49 – 87

Επιπάροδος – 1η σκηνή

Η επιστροφή της Ελένης και του Χορού

Ενότητα 18: Από την άφιξη του Όθωνα μέχρι την 3η Σεπτεμβρίου 1843

σελ. 57 – 58

14 Ενότητα 3: Συνεξέταση κειμένων 1 και 2  σελ 58 δ – η

–          Πώς βίωσαν τον ρατσισμό διαφορετικοί άνθρωποι και πώς κατάφεραν να τον ξεπεράσουν

 

Επανάληψη Β Επεισόδιο:

Σελ. 49 – 87

Επιπάροδος – 1η σκηνή

Η επιστροφή της Ελένης και του Χορού

Ενότητα 19 : Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνα (1862)

Σελ 59 – 60

15 Παραγωγή Επικοινωνιακού Λόγου:

Τα αίτια – οι συνέπειες και οι τρόποι αντιμετώπισης του Ρατσισμού σελ. 59 – 62

Παρουσιάσεις εργασιών τύπου project πάνω στο λογοτεχνικό βιβλίο που διάβασαν τα παιδιά.

Ατομικές ή Ομαδικές Παρουσιάσεις στην τάξη – Συζήτηση

 

 

 

 

 

 

 

Β Επεισόδιο

Σελ. 49 – 87

2η σκηνή

Η είσοδος του Αγγελιαφόρου

Ενότητες 20 – 22: Από την έξωση του Όθωνα μέχρι το κίνημα των Νεότουρκων

Σελ. 37 – 38

16 Ενότητα 4: Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι πολίτες

Γραμματική: Αναφορικές Προτάσεις

Οι επιθετικές αναφορικές προτάσεις

Οι ονοματικές αναφορικές προτάσεις

Αναγνώριση – συντακτικός Ρόλος

Σελ. 74 – 77

Παρουσιάσεις εργασιών τύπου project πάνω στο λογοτεχνικό βιβλίο που διάβασαν τα παιδιά.

Ατομικές ή Ομαδικές Παρουσιάσεις στην τάξη – Συζήτηση

 

 

Β Επεισόδιο

Σελ. 49 – 87

2η σκηνή

Η είσοδος του Αγγελιαφόρου

Ενότητα 27: Το κίνημα στο Γουδί (1909)

Σελ. 82 – 83

17 Οι επιρρηματικές αναφορικές προτάσεις

Αναγνώριση – συντακτικός Ρόλος

Σελ. 78  – 81

Θεματική Ενότητα: Ο τόπος μου και οι άνθρωποι/ Η αγωνιζόμενη Κύπρος

Συνεξέταση Κειμένων:

–          Η 9η Ιουλίου του 8121 εν Λευκωσία Κύπρου, Βασίλης Μιχαηλίδης

–          Απομνημονεύματα, Μακρυγιάννης

Σελ. 228  – 232

 

 

Β Επεισόδιο

Σελ. 49 -87

3η σκηνή

Τα παλαιά πάθη του Μενέλαου και ο νέος κίνδυνος

Ενότητα 28: Ο Ελευθέριος Βενιζέλος πρωθυπουργός: η βενιζελική πολιτική της περιόδου 1910 – 1912

Σελ. 84

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18 Ενότητα 5: Ειρήνη – Πόλεμος

Συνεξέταση Κείμενα 1 και 2

(Έννοιες Ειρήνη – πόλεμος, αίτια, πραγματικότητα των πολέμων)

Σελ. 91 – 94

Θεματική Ενότητα: Ο τόπος μου και οι άνθρωποι/ Η αγωνιζόμενη Κύπρος

Συνεξέταση Κειμένων:

–          Η 9η Ιουλίου του 8121 εν Λευκωσία Κύπρου, Βασίλης Μιχαηλίδης

–          Απομνημονεύματα, Μακρυγιάννης

Σελ. 228  – 232

 

 

 

Β Επεισόδιο

Σελ. 49 -87

3η σκηνή

Τα παλαιά πάθη του Μενέλαου και ο νέος κίνδυνος

Ενότητα 28: Ο Ελευθέριος Βενιζέλος πρωθυπουργός: η βενιζελική πολιτική της περιόδου 1910 – 1912

Σελ. 84

 

Οι βαλκανικοί πόλεμοι (1912 – 1913)

Σελ. 85 – 86

 

19 Ενότητα 5:

Δευτερεύουσες Αιτιολογικές και Τελικές προτάσεις

Αναγνώριση και Συντακτικός ρόλος

Σελ. 95 – 100

Θεματική Ενότητα Λογοτεχνία και Εφηβεία:

Ο κόσμος της εφηβείας:

Συνεξέταση Κειμένων:

–          Ο γιος τους Θυρωρού, Μένης Κουμανταρέας

–          Η μοτοσυκλέτα του Αντρέα, Γιάννης Κατσούρης

Σελ. 244 – 255

 

 

Β Επεισόδιο

Σελ. 49 – 87

4η σκηνή

Η εμφάνιση της Θεονόης

Οι βαλκανικοί πόλεμοι (1912 – 1913)

Σελ. 85 – 86

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

20 Επανάληψη Αιτιολογικές και Τελικές προτάσεις

Λεξιλόγιο: Ομόηχες και Παρώνυμες Λέξεις

Σελ. 100 – 105

Θεματική Ενότητα Λογοτεχνία και Εφηβεία:

Ο κόσμος της εφηβείας:

Συνεξέταση Κειμένων:

–          Ο γιος τους Θυρωρού, Μένης Κουμανταρέας

–          Η μοτοσυκλέτα του Αντρέα, Γιάννης Κατσούρης

Σελ. 244 – 255

 

 

Β Επεισόδιο

Σελ. 49 – 87

4η σκηνή

Η εμφάνιση της Θεονόης

Ενότητα 30: Η Ελλάδα και τα Βαλκάνια αμέσως μετά του βαλκανικούς πολέμους

 

Επανάληψη

21 Παραγωγή Επικοινωνιακού Λόγου:

Ειρήνη – Πόλεμος

(Αξία της ειρήνης, αίτια, συνέπειες και τρόποι αντιμετώπισης των πολέμων)

Κειμενικό Είδος:

Επίσημη Επιστολή

Σελ. 108 – 110

Θεματική Ενότητα Λογοτεχνία και Εφηβεία:

Ο κόσμος της εφηβείας:

Συνεξέταση Κειμένων:

–          Ο γιος τους Θυρωρού, Μένης Κουμανταρέας

–          Η μοτοσυκλέτα του Αντρέα, Γιάννης Κατσούρης

Σελ. 244 – 255

 

 

Β Επεισόδιο

Σελ. 49 – 87

5η σκηνή

Το σχέδιο της σωτηρίας

 

 

Επανάληψη

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22 Επανάληψη Θεματική Ενότητα:  Λογοτεχνία και Εφηβεία

–          Έμιλυ Μπρόγκαν, Μέλβιν Μπέρτζες

Σελ. 256 – 259

 

 

Α’ Στάσιμο

Το αηδόνι και οι συμφορές των Τρώων

Ενότητα 31: Τα αίτια, η έκρηξη και τα μέτωπα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου

Σελ. 89 – 91

23 Επανάληψη Θεματική Ενότητα: Λογοτεχνία και Εφηβεία

–          Το παλιό σχολείο, Γιώργος Ιωάννου

Σελ. 260 – 260 (γ)

Γ Επεισόδιο

Η Είσοδος του Θεοκλύμενου

 

Ενότητα 32: Η Ελλάδα στον Α’  Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο Εθνικός Διχασμός

Σελ. 92 – 93

24 Ενότητα 6: Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών:

Συνεξέταση κείμενα 1 και 2

Σελ. 118 – 121

Επανάληψη Γ Επεισόδιο

Η Είσοδος του Θεοκλύμενου

 

Ενότητα 32: Η Ελλάδα στον Α’  Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο Εθνικός Διχασμός

Σελ. 92 – 93

25 Ενότητα 6: Δευτερεύουσες Χρονικές Προτάσεις

Συντακτικός Ρόλος και Αναγνώριση

Σελ. 122

Επανάληψη

 

 

Γ Επεισόδιο

Η Είσοδος του Θεοκλύμενου

 

Ενότητα 34: Η λήξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και οι μεταπολεμικές ρυθμίσεις

Σελ. 97 – 98

26 Δευτερεύουσες Υποθετικές Προτάσεις

Αναγνώριση και Συντακτικός Ρόλος

Σελ. 123 – 127

Εισαγωγή στο Έργο του Αντώνη Σαμαράκη Ζητείται Ελπίς

Σελ. 261 – 267

 

 

Β Στάσιμο

Η περιπλάνηση της θεάς σε αναζήτηση της χαμένης κόρης

Ενότητα 35: Οι διεκδικήσεις Αντάντ και της Ελλάδας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία

Ενότητα 36: Ο Ελληνισμός της δυτικής Μικράς Ασίας και του Πόντου

Σελ. 102 – 103

27 Λεξιλόγιο: Υπώνυμες και Υπερώνυμες Λέξεις

Σελ. 128

Από το Ζητείται Ελπίς: Ξανθός Ιππότης

Σελ.268 – 269

 

 

Δ’ Επεισόδιο

Τα νέα από το παλάτι

Ενότητα 37: Το τουρκικό εθνικό κίνημα

Σελ. 104

28 Συνεξέταση Κειμένων σελ 129 – 132

Συζητούμε για την Αξία των εθελοντικών δράσεων

Από το Ζητείται Ελπίς: Το ποτάμι

Σελ. 271 – 272

 

 

Δ’ Επεισόδιο

Τα νέα από το παλάτι

Ενότητα 38: Ο μικρασιατικός πόλεμος (1919 – 1922)

Σελ. 105 – 107

29 Ενότητα 6: Παραγωγή επικοινωνιακού λόγου:

Εθελοντισμός

(κίνητρα εθελοντικής δράσης, αξία του εθελοντισμού, αίτια υπονόμευσης, προϋποθέσεις προώθησης του εθελοντισμού)

Κειμενικό Είδος: Δοκίμιο

Σελ. 133  – 134

Από το Ζητείται Ελπίς: Ο Τοίχος

Σελ. 274

 

 

 

Γ Επεισόδιο

Το καράβι της επιστροφής

Ενότητα 38: Ο μικρασιατικός πόλεμος (1919 – 1922)

Σελ. 105 – 107

 

Ενότητα 39 : Εξελίξεις σε Ελλάδα και Τουρκία μετά τον μικρασιατικό πόλεμο

Σελ. 108

 

 

 

 

 

 

30 Επανάληψη Από το Ζητείται Ελπίς; Σε ένα συνοριακό σταθμό

Σελ. 274 – 275

 

 

Έξοδος

1η σκηνή

Η είσοδος του Αγγελιαφόρου

Επανάληψη
31 Επανάληψη Από το ζητείται Ελπίς:

Μια νύχτα

Σελ. 277

 

 

 

 

Έξοδος

1η σκηνή

Η είσοδος του Αγγελιαφόρου

Ενότητα 46: Ο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμος

Σελ. 126 – 128

32 Ενότητα 7: Τέχνη: Μια γλώσσα για όλους

Συνεξέταση Κειμένων 1 και 2

141 – 141 (ζ)

Από το Ζητείται Ελπίς:Το ποδήλατο

Σελ. 278

 

 

 

 

Έξοδος

2η σκηνή

Η αντίδραση του Θεοκλύμενου – Η επέμβαση του υπηρέτη

Ενότητα 47: Η συμμετοχή της Ελλάδας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Σελ. 130 – 131

33 Ενότητα 7: Δευτερεύουσες Εναντιωματικές  και Αποτελεσματικές Προτάσεις

Αναγνώριση και Συντακτικός Ρόλος

Σελ. 142  – 145

Διήγημα: Ζητείται Ελπίς

Σελ. 279

 

 

 

 

Έξοδος

2η σκηνή

Η αντίδραση του Θεοκλύμενου – Η επέμβαση του υπηρέτη

Ενότητα 48: Κατοχή, Αντίσταση και Απελευθέρωση

Σελ. 132 – 133

34 Επανάληψη για τελικές Εξετάσεις Επανάληψη για τις τελικές Εξετάσεις

 

Έξοδος

3η σκηνή

Εξόδιον Άσμα

Ενότητα 49: Τα αποτελέσματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και η ίδρυση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών

Σελ. 135 – 137

35 Επανάληψη για τελικές εξετάσεις Επανάληψη για τις τελικές Εξετάσεις

 

Ανακεφαλαίωση Ενότητα 35: Διπολισμός κα Ψυχρός Πόλεμος

 

Σελ. 141 – 143

36 Επανάληψη για τελικές Εξετάσεις Επανάληψη για τις τελικές Εξετάσεις

 

Ανακεφαλαίωση Επανάληψη