Προγραμματισμός Γ’ Γυμνασίου
Νέα Ελληνικά – Λογοτεχνία – Αρχαιογνωσία – Ιστορία
Διδακτικά Εγχειρίδια:
Α. Για το δίωρο των Νέων Ελληνικών: booklet φυλλαδίων
Γ. Για το μάθημα της Ιστορίας: Ιστορία Νεότερη και Σύγχρονη (βιβλίο ΥΑΠ) / booklet φυλλαδίων
Δ. Για το μάθημα της Αρχαιογνωσίας: Ευριπίδη Ελένη (βιβλίο ΥΑΠ)
Εβδομάδα | Νέα Ελληνικά | Λογοτεχνία | Αρχαιογνωσία | Ιστορία (2 επί 40΄) |
1 | Ενότητα 1: Οι τρόποι σύνδεσης των προτάσεων σελ 4 – 7
– Τί ονομάζουμε πρόταση – Παρατακτική / Υποτακτική Σύνδεση των προτάσεων |
Ενότητα: Αγώνες για την Ελευθερία Μαρτυρίες Πολέμου:
Κείμενο 1: Θούριος. Ρήγας Φεραίος Σελ. 160 – 172 |
Εισαγωγή στα Δραματική Ποίηση | Εισαγωγή στη Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία
– Ο ελληνισμός στα Χρόνια της Τουρκοκρατίας |
2 | Ενότητα 2: Γλώσσα – Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου
Συνεξέταση Κείμενα 1 και 2 σελ. 9 – 13 |
Κείμενο 2: Ελεύθεροι Πολιορκημένοι , Διονύσιος Σολωμός
Σελ. 172 – 175
|
Εισαγωγή στο έργο του Ευριπίδη, Ελένη.
Σελ. 5 |
Ενότητα 5: Ο ελληνισμός από τα μέσα του 18ου αι. μέχρι τις αρχές του 19ου αι.
Σελ. 23 – 25 |
3 | Ενότητα 2: Η πολυσημία των λέξεων: Πώς λειτουργεί το φαινόμενο της πολυσημίας στη γλώσσα
Κείμενα 1 και 2 , σελ. 14 – 18: Η σημασία της γλωσσομάθειας |
Κείμενο 3: Το πλατύ ποτάμι. Γιάννης Μπεράτης
Σελ. 176 – 183 |
Πρόλογος – Σελ. 9 – 23– 1η Σκηνή: Μονόλογος της Ελένης
|
Ενότητα 7: Η Φιλική Εταιρεία και η Κήρυξη της ελληνικής επανάστασης στις παραδουνάβιες ηγεμονίες.
Σελ, 28 – 29 |
4 | Ενότητα 2 – Γραμματική: Ο συντακτικός ρόλος των δευτερευουσών ονοματικών προτάσεων/ Οι δευτερεύουσες ειδικές προτάσεις (σημασία – συντακτική αναγνώριση)
Σελ. 22 – 25 |
Κείμενο 4: Ενθάδε Κείται, Λίνα Σολομωνίδου
Σελ. 184 – 186 |
Πρόλογος – Σελ. 9 – 23– 1η Σκηνή: Μονόλογος της Ελένης
|
Ενότητα 8 : Η εξέλιξη της ελληνικής επανάστασης (1821 – 1827)
Σελ. 30 – 32 |
5 | Δευτερεύουσες Βουλητικές και Ενδοιαστικές προτάσεις (σημασία – συντακτική αναγνώριση)
Σελ. 25 – 28 |
Επανάληψη | Πρόλογος – Σελ. 9 – 23– 2η Σκηνή: Η εμφάνιση του Τεύκρου | Ενότητα 8 : Η εξέλιξη της ελληνικής επανάστασης (1821 – 1827)
Σελ. 30 – 32 |
6 | Ειδικές – Βουλητικές – Ενδοιαστικές προτάσεις επανάληψη
Ασκήσεις για την πολυσημία των λέξεων
|
Επανάληψη | Πρόλογος – Σελ. 9 – 23– 2η Σκηνή: Η εμφάνιση του Τεύκρου | Επανάληψη |
7 | Ενότητα 2: Παραγωγή Επικοινωνιακού Λόγου:
– Κειμενικό Είδος: Το άρθο – Η δύναμη και αξία της γλώσσας – Η αξία και τα προβλήματα της Ελληνικής Γλώσσας Σήμερα – Η Αξία της Γλωσσομάθειας |
Ενότητα: Διακρίσεις , ανισότητες – Κοινωνικοί Αγώνες
Συνεξέταση: – Αυτοβιογραφία, Ελισάβετ Μουτζάν – Μαρτινέγκου – Η χαρά της μητρότητας, Τζένη Μαστοράκη Σελ. 198 – 201
|
Πάροδος:
Σελ. 23 – 39 Η είσοδος του Χορού στη σκηνή – Κομμός |
Ενότητα 9: Πρώτες προσπάθειες των Επαναστατημένων Ελλήνων για συγκρότηση κράτους
Σελ. 33- 34 |
8 |
Επανάληψη | Συνεξέταση:
– Αυτοβιογραφία, Ελισάβετ Μουτζάν – Μαρτινέγκου – Η χαρά της μητρότητας, Τζένη Μαστοράκη Σελ. 198 – 201 |
Πάροδος:
Σελ. 23 – 39 Η είσοδος του Χορού στη σκηνή Διαλογική Σκηνή |
Ενότητα 10: Ελληνική Επανάσταση και Ευρώπη
Σελ. 35 – 37 |
9 | Επανάληψη | Ενότητα 3: Τα όπλα της ποίησης – Πανανθρώπινα Ιδανικά
Κείμενο 1: Όταν πεθαίνει ένα παιδί, Τόλης Νικηφόρου Σελ. 209 – 210 |
Πάροδος:
Σελ. 23 – 39 Η είσοδος του Χορού στη σκηνή – Αμοιβαίο |
Ιστορία της Κύπρου: Η περίοδος της Τουρκοκρατίας (οι σελίδες αναφέρονται στο booklet)
– Κατάληψη της Κύπρου από τους Τούρκους – Κοινωνία – Διοίκηση – Εκκλησία Σελ. 15 – 19 |
10 | Ενότητα 3: Είμαστε όλοι ίδιοι, είμαστε όλοι διαφορετικοί:
Συνεξέταση Κείμενα 1 και 2 σελ 46 – 49 (Τί είναι ο ρατσισμός, πώς καλλιεργείται, ποιες είναι οι μορφές του) |
Κείμενο 2: Το ψωμί, Μίλτος Σαχτούρης
– Συνεξέταση των δύο κειμένων Σελ. 211 – 212
|
Α Επεισόδιο:
Σελ. 39 – 49 1η σκηνή Η εμφάνιση του Μενέλαου |
– Ο θεσμός της Δραγομανίας
– Εκκλησία – Το 1821 και η Κύπρος Σελ. 20 – 27 |
11 | Ενότητα 3: Σελ. 49 – 51: Τί είναι τα στερεότυπα και πώς λειτουργούν στην καθημερινότητα
– Κυριολεξία και μεταφορά των λέξεων |
Κείμενο 3: Στη δύση του αιώνα, Βισουάβα Σιμπόρσκα
Κείμενο 4 : Για τη ζωή, Ναζίμ Χικμέτ Σελ. 213 – 217 |
Α Επεισόδιο:
Σελ. 39 – 49 2η σκηνή Η συνάντηση με τη Γερόντισσα |
Επανάληψη |
12 | Ενότητα 3 : Ερωτηματικές προτάσεις: Διάκριση Ευθείων και Πλάγιων Ερωτήσεων/ Ερωτήσεις ολικής – μερικής άγνοιας/
Γνήσιες/ ρητορικές/ ερωτήσεις προσταγής Σελ. 52 – 56 |
Κείμενο 3: Στη δύση του αιώνα, Βισουάβα Σιμπόρσκα
Κείμενο 4 : Για τη ζωή, Ναζίμ Χικμέτ Σελ. 213 – 217 |
Α Επεισόδιο:
Σελ. 39 –49 3η Σκηνή: Οι προβληματισμοί του Μενέλαου |
Ενότητα 17: Ο Ι. Καποδίστριας ως Κυβερνήτης της Ελλάδας
Σελ. 55 – 56 |
13 | Ενότητα 3: Δευτερεύουσες Ερωτηματικές Προτάσεις: Αναγνώριση – συντακτικός Ρόλος
Σελ. 57 – 58 |
Επανάληψη | Β Επεισόδιο:
Σελ. 49 – 87 Επιπάροδος – 1η σκηνή Η επιστροφή της Ελένης και του Χορού |
Ενότητα 18: Από την άφιξη του Όθωνα μέχρι την 3η Σεπτεμβρίου 1843
σελ. 57 – 58 |
14 | Ενότητα 3: Συνεξέταση κειμένων 1 και 2 σελ 58 δ – η
– Πώς βίωσαν τον ρατσισμό διαφορετικοί άνθρωποι και πώς κατάφεραν να τον ξεπεράσουν
|
Επανάληψη | Β Επεισόδιο:
Σελ. 49 – 87 Επιπάροδος – 1η σκηνή Η επιστροφή της Ελένης και του Χορού |
Ενότητα 19 : Από την 3η Σεπτεμβρίου 1843 έως την έξωση του Όθωνα (1862)
Σελ 59 – 60 |
15 | Παραγωγή Επικοινωνιακού Λόγου:
Τα αίτια – οι συνέπειες και οι τρόποι αντιμετώπισης του Ρατσισμού σελ. 59 – 62 |
Παρουσιάσεις εργασιών τύπου project πάνω στο λογοτεχνικό βιβλίο που διάβασαν τα παιδιά.
Ατομικές ή Ομαδικές Παρουσιάσεις στην τάξη – Συζήτηση
|
Β Επεισόδιο
Σελ. 49 – 87 2η σκηνή Η είσοδος του Αγγελιαφόρου |
Ενότητες 20 – 22: Από την έξωση του Όθωνα μέχρι το κίνημα των Νεότουρκων
Σελ. 37 – 38 |
16 | Ενότητα 4: Ενωμένη Ευρώπη και Ευρωπαίοι πολίτες
Γραμματική: Αναφορικές Προτάσεις Οι επιθετικές αναφορικές προτάσεις Οι ονοματικές αναφορικές προτάσεις Αναγνώριση – συντακτικός Ρόλος Σελ. 74 – 77 |
Παρουσιάσεις εργασιών τύπου project πάνω στο λογοτεχνικό βιβλίο που διάβασαν τα παιδιά.
Ατομικές ή Ομαδικές Παρουσιάσεις στην τάξη – Συζήτηση
|
Β Επεισόδιο
Σελ. 49 – 87 2η σκηνή Η είσοδος του Αγγελιαφόρου |
Ενότητα 27: Το κίνημα στο Γουδί (1909)
Σελ. 82 – 83 |
17 | Οι επιρρηματικές αναφορικές προτάσεις
Αναγνώριση – συντακτικός Ρόλος Σελ. 78 – 81 |
Θεματική Ενότητα: Ο τόπος μου και οι άνθρωποι/ Η αγωνιζόμενη Κύπρος
Συνεξέταση Κειμένων: – Η 9η Ιουλίου του 8121 εν Λευκωσία Κύπρου, Βασίλης Μιχαηλίδης – Απομνημονεύματα, Μακρυγιάννης Σελ. 228 – 232
|
Β Επεισόδιο
Σελ. 49 -87 3η σκηνή Τα παλαιά πάθη του Μενέλαου και ο νέος κίνδυνος |
Ενότητα 28: Ο Ελευθέριος Βενιζέλος πρωθυπουργός: η βενιζελική πολιτική της περιόδου 1910 – 1912
Σελ. 84
|
18 | Ενότητα 5: Ειρήνη – Πόλεμος
Συνεξέταση Κείμενα 1 και 2 (Έννοιες Ειρήνη – πόλεμος, αίτια, πραγματικότητα των πολέμων) Σελ. 91 – 94 |
Θεματική Ενότητα: Ο τόπος μου και οι άνθρωποι/ Η αγωνιζόμενη Κύπρος
Συνεξέταση Κειμένων: – Η 9η Ιουλίου του 8121 εν Λευκωσία Κύπρου, Βασίλης Μιχαηλίδης – Απομνημονεύματα, Μακρυγιάννης Σελ. 228 – 232
|
Β Επεισόδιο
Σελ. 49 -87 3η σκηνή Τα παλαιά πάθη του Μενέλαου και ο νέος κίνδυνος |
Ενότητα 28: Ο Ελευθέριος Βενιζέλος πρωθυπουργός: η βενιζελική πολιτική της περιόδου 1910 – 1912
Σελ. 84
Οι βαλκανικοί πόλεμοι (1912 – 1913) Σελ. 85 – 86
|
19 | Ενότητα 5:
Δευτερεύουσες Αιτιολογικές και Τελικές προτάσεις Αναγνώριση και Συντακτικός ρόλος Σελ. 95 – 100 |
Θεματική Ενότητα Λογοτεχνία και Εφηβεία:
Ο κόσμος της εφηβείας: Συνεξέταση Κειμένων: – Ο γιος τους Θυρωρού, Μένης Κουμανταρέας – Η μοτοσυκλέτα του Αντρέα, Γιάννης Κατσούρης Σελ. 244 – 255
|
Β Επεισόδιο
Σελ. 49 – 87 4η σκηνή Η εμφάνιση της Θεονόης |
Οι βαλκανικοί πόλεμοι (1912 – 1913)
Σελ. 85 – 86
|
20 | Επανάληψη Αιτιολογικές και Τελικές προτάσεις
Λεξιλόγιο: Ομόηχες και Παρώνυμες Λέξεις Σελ. 100 – 105 |
Θεματική Ενότητα Λογοτεχνία και Εφηβεία:
Ο κόσμος της εφηβείας: Συνεξέταση Κειμένων: – Ο γιος τους Θυρωρού, Μένης Κουμανταρέας – Η μοτοσυκλέτα του Αντρέα, Γιάννης Κατσούρης Σελ. 244 – 255
|
Β Επεισόδιο
Σελ. 49 – 87 4η σκηνή Η εμφάνιση της Θεονόης |
Ενότητα 30: Η Ελλάδα και τα Βαλκάνια αμέσως μετά του βαλκανικούς πολέμους
Επανάληψη |
21 | Παραγωγή Επικοινωνιακού Λόγου:
Ειρήνη – Πόλεμος (Αξία της ειρήνης, αίτια, συνέπειες και τρόποι αντιμετώπισης των πολέμων) Κειμενικό Είδος: Επίσημη Επιστολή Σελ. 108 – 110 |
Θεματική Ενότητα Λογοτεχνία και Εφηβεία:
Ο κόσμος της εφηβείας: Συνεξέταση Κειμένων: – Ο γιος τους Θυρωρού, Μένης Κουμανταρέας – Η μοτοσυκλέτα του Αντρέα, Γιάννης Κατσούρης Σελ. 244 – 255
|
Β Επεισόδιο
Σελ. 49 – 87 5η σκηνή Το σχέδιο της σωτηρίας |
Επανάληψη
|
22 | Επανάληψη | Θεματική Ενότητα: Λογοτεχνία και Εφηβεία
– Έμιλυ Μπρόγκαν, Μέλβιν Μπέρτζες Σελ. 256 – 259
|
Α’ Στάσιμο
Το αηδόνι και οι συμφορές των Τρώων |
Ενότητα 31: Τα αίτια, η έκρηξη και τα μέτωπα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου
Σελ. 89 – 91 |
23 | Επανάληψη | Θεματική Ενότητα: Λογοτεχνία και Εφηβεία
– Το παλιό σχολείο, Γιώργος Ιωάννου Σελ. 260 – 260 (γ) |
Γ Επεισόδιο
Η Είσοδος του Θεοκλύμενου
|
Ενότητα 32: Η Ελλάδα στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο Εθνικός Διχασμός
Σελ. 92 – 93 |
24 | Ενότητα 6: Ενεργοί πολίτες για την υπεράσπιση οικουμενικών αξιών:
Συνεξέταση κείμενα 1 και 2 Σελ. 118 – 121 |
Επανάληψη | Γ Επεισόδιο
Η Είσοδος του Θεοκλύμενου
|
Ενότητα 32: Η Ελλάδα στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο – Ο Εθνικός Διχασμός
Σελ. 92 – 93 |
25 | Ενότητα 6: Δευτερεύουσες Χρονικές Προτάσεις
Συντακτικός Ρόλος και Αναγνώριση Σελ. 122 |
Επανάληψη
|
Γ Επεισόδιο
Η Είσοδος του Θεοκλύμενου
|
Ενότητα 34: Η λήξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και οι μεταπολεμικές ρυθμίσεις
Σελ. 97 – 98 |
26 | Δευτερεύουσες Υποθετικές Προτάσεις
Αναγνώριση και Συντακτικός Ρόλος Σελ. 123 – 127 |
Εισαγωγή στο Έργο του Αντώνη Σαμαράκη Ζητείται Ελπίς
Σελ. 261 – 267
|
Β Στάσιμο
Η περιπλάνηση της θεάς σε αναζήτηση της χαμένης κόρης |
Ενότητα 35: Οι διεκδικήσεις Αντάντ και της Ελλάδας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία
Ενότητα 36: Ο Ελληνισμός της δυτικής Μικράς Ασίας και του Πόντου Σελ. 102 – 103 |
27 | Λεξιλόγιο: Υπώνυμες και Υπερώνυμες Λέξεις
Σελ. 128 |
Από το Ζητείται Ελπίς: Ξανθός Ιππότης
Σελ.268 – 269
|
Δ’ Επεισόδιο
Τα νέα από το παλάτι |
Ενότητα 37: Το τουρκικό εθνικό κίνημα
Σελ. 104 |
28 | Συνεξέταση Κειμένων σελ 129 – 132
Συζητούμε για την Αξία των εθελοντικών δράσεων |
Από το Ζητείται Ελπίς: Το ποτάμι
Σελ. 271 – 272
|
Δ’ Επεισόδιο
Τα νέα από το παλάτι |
Ενότητα 38: Ο μικρασιατικός πόλεμος (1919 – 1922)
Σελ. 105 – 107 |
29 | Ενότητα 6: Παραγωγή επικοινωνιακού λόγου:
Εθελοντισμός (κίνητρα εθελοντικής δράσης, αξία του εθελοντισμού, αίτια υπονόμευσης, προϋποθέσεις προώθησης του εθελοντισμού) Κειμενικό Είδος: Δοκίμιο Σελ. 133 – 134 |
Από το Ζητείται Ελπίς: Ο Τοίχος
Σελ. 274
|
Γ Επεισόδιο
Το καράβι της επιστροφής |
Ενότητα 38: Ο μικρασιατικός πόλεμος (1919 – 1922)
Σελ. 105 – 107
Ενότητα 39 : Εξελίξεις σε Ελλάδα και Τουρκία μετά τον μικρασιατικό πόλεμο Σελ. 108
|
30 | Επανάληψη | Από το Ζητείται Ελπίς; Σε ένα συνοριακό σταθμό
Σελ. 274 – 275
|
Έξοδος
1η σκηνή Η είσοδος του Αγγελιαφόρου |
Επανάληψη |
31 | Επανάληψη | Από το ζητείται Ελπίς:
Μια νύχτα Σελ. 277
|
Έξοδος
1η σκηνή Η είσοδος του Αγγελιαφόρου |
Ενότητα 46: Ο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμος
Σελ. 126 – 128 |
32 | Ενότητα 7: Τέχνη: Μια γλώσσα για όλους
Συνεξέταση Κειμένων 1 και 2 141 – 141 (ζ) |
Από το Ζητείται Ελπίς:Το ποδήλατο
Σελ. 278
|
Έξοδος
2η σκηνή Η αντίδραση του Θεοκλύμενου – Η επέμβαση του υπηρέτη |
Ενότητα 47: Η συμμετοχή της Ελλάδας στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο
Σελ. 130 – 131 |
33 | Ενότητα 7: Δευτερεύουσες Εναντιωματικές και Αποτελεσματικές Προτάσεις
Αναγνώριση και Συντακτικός Ρόλος Σελ. 142 – 145 |
Διήγημα: Ζητείται Ελπίς
Σελ. 279
|
Έξοδος
2η σκηνή Η αντίδραση του Θεοκλύμενου – Η επέμβαση του υπηρέτη |
Ενότητα 48: Κατοχή, Αντίσταση και Απελευθέρωση
Σελ. 132 – 133 |
34 | Επανάληψη για τελικές Εξετάσεις | Επανάληψη για τις τελικές Εξετάσεις
|
Έξοδος
3η σκηνή Εξόδιον Άσμα |
Ενότητα 49: Τα αποτελέσματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και η ίδρυση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών
Σελ. 135 – 137 |
35 | Επανάληψη για τελικές εξετάσεις | Επανάληψη για τις τελικές Εξετάσεις
|
Ανακεφαλαίωση | Ενότητα 35: Διπολισμός κα Ψυχρός Πόλεμος
Σελ. 141 – 143 |
36 | Επανάληψη για τελικές Εξετάσεις | Επανάληψη για τις τελικές Εξετάσεις
|
Ανακεφαλαίωση | Επανάληψη |